12 Kvě LinkedIn, magické zaklínadlo všech recruiterů
Zuzana Mádlová, Konzultantka společnosti Randstad
K čemu je LinkedIn
LinkedIn je sociální síť určená pro sdílení informací mezi profesionály v různých oblastech.
Přestože uživatelské prostředí a funkce jsou velmi podobné Facebooku (dále FB), rozhodně to není totéž! Já osobně mám FB profil pro svůj osobní život, kontakty s kamarády a pokec o všem možném jen ne o práci. Naopak LinkedIn vnímám jako prostor, kde mohou všichni vidět můj profesionální životopis a posílat mi pracovní nabídky – a že už jsem jich pár dostala:-). Dokonce, pokud si profil na LinkedIn dobře vyplníte, můžete použít nástroj “Resume Builder”, který rovnou vygeneruje životopis. Na výběr je i několik různých šablon.
LinkedIn tedy slouží především dvěma účelům: k prezentaci životopisu a k budování sítě kontaktů v rámci vaší profese.
Proč si založit profil?
Aby vás mohli kontaktovat personalisté se zajímavými pracovními příležitostmi a také proto, abyste si vybudovali okruh profesionálů z vašeho oboru, na které se budete moci obrátit, pokud byste chtěli konzultovat nebo sdílet cokoli, co vás v oboru zajímá.
Kdo je na LinkedIn – z jakých oborů se zde lidé sdružují?
LinkedIn se postupně rozšířil do celého světa a můžete zde najít odborníky snad ve všech různých oblastech. Je tu na příklad mnoho skupin zaměřených na sociální práci, zdravotnictví nebo pedagogiku. Toto ale většinou platí o lidech ze Spojených států a anglicky mluvících zemí. Domnívám se, že jazyk, konkrétně angličtina, je to, co zastoupení jednotlivých oborů na LinkedIn hodně ovlivňuje. Přestože v Česku LinkedIn funguje přes deset let, je to teprve asi 2-3 roky, co byl přeložen do češtiny. Od té doby také výrazně narostl počet profilů v češtině a jsem také přesvědčená o tom, že se v důsledku toho rozrostla i škála různých profesí. Nedávno jsem tu objevila například maséra. Každopádně zatím platí, že největší skupinou jsou IT odborníci, profesionálové z oblasti financí, ekonomie a obchodu, dále odborníci z liniového managementu a managementu kvality, také lidé z marketingu nebo výzkumu. A samozřejmě mnoho a mnoho recruiterů jak z konkrétních společností, tak z personálních agentur. Vlastně nejen recruiteři, ale lidé z HR obecně. Na LinkedIn si nejčastěji zakládají profil lidé s vysokoškolským a úplným středoškolským vzděláním.
Jak si založit profil?
Je to velmi jednoduché. Když se přihlásíte poprvé, bude vás navádět průvodce, který vám dá opravdu hodně tipů, na co nezapomenout. Čím detailněji a přesněji budete mít profil vyplnění, tím více můžete očekávat, že vás budou kontaktovat relevantní odborníci. Osobně bych zdůraznila tyto body: zvažte, v jakém jazyce si Váš profil vyplníte. Přestože mám češtinu velmi ráda, profil na LinkedIn mám vyplněný v angličtině, protože jsem v kontaktu s lidmi z celé Evropy a vůbec mi nevadí, když mi přichází i pracovní nabídky ze zahraničí. Rovněž je dobré zvážit, jestli si vyplnit jméno s diakritikou nebo bez ní. Již zmíněný nástroj LinkedIn Resume Builder si totiž neumí s českou diakritikou poradit. A poslední věcí jsou dovednosti (skills). Pokud vyplníte, v čem vynikáte, mohou ostatní k těmto dovednostem “dávat svůj hlas” (endorsement). Je to pak zajímavá zpětná vazba nejen pro okolí, ale vlastně i pro vás samotné. V této souvislosti je určitě dobré požádat své současné nebo bývalé kolegy a nadřízené o napsání krátkého doporučení, které se pak zobrazuje přímo ve vašem profilu.
Jaké jsou výhody oproti jobs.cz a dalším pracovním portálům?
Na začátku je nutné říct, že pokud hledáte práci, je ideální mít – jak se říká – “rozhozené sítě na všech frontách”. Není tak vůbec na škodu, když budete mít LinkedIn profil a zároveň vyvěšený životopis na relevantních pracovních portálech, zaregistrujete se u vybraných zaměstnavatelů přímo na jejich stránkách a poptáte se svých známých či bývalých kolegů. Nicméně jeden velmi podstatný rozdíl tu je. Kromě toho, že si na LinkedIn založíte svůj profil, který pak už jen udržujete aktualizovaný a toho, že můžete využít i LinkedIn nástroje pro aktivní hledání pracovních příležitostí (ekvivalent k různým “agentům” na portálech), je LinkedIn ještě mnohem víc! Jak už bylo řečeno, můžete se spojit s dalšími profesionály ve svém oboru po celém světě a sdílet profesní záležitosti. Můžete také sledovat, co publikují a sdílejí špičky v různých oborech. Můžete se zařadit do profesních skupin a diskutovat na odborných fórech. Když vám někdo napíše, hned víte, kdo to je. Drtivá většina lidí má na LinkedIn fotografii a profil natolik vyplněný, že je patrné, kdo daný člověk je a kde všude pracoval.
Asi nic na světě nemá úplně univerzální využití a totéž platí i o LinkedIn. Pokud budete hledat např. brigádu v gastronomii, ve skladu nebo budete chtít pracovat jako aur-pair, bude určitě lepší zkusit primárně jiné zdroje.
Proč je LinkedIn tak v kursu a stále více se rozšiřuje i u nás?
Je to jediná sociální síť svého druhu. Facebook, Twitter, Instagram i Google+ jsou také sociální sítě, ale s úplně jinými cíli. LinkedIn je jediná (anebo minimálně nejrozšířenější) sociální síť, která sdružuje profesionály. Umožňuje jim nejen prezentovat vlastní životopis, ale i rychlou komunikaci a navazování nových kontaktů po celém světě.
Mnozí lidé, ať už jde o start-up nebo zavedené globální společnosti, využívají LinkedIn
i k budování obchodních vztahů a nových podnikatelských příležitostí. Takže vzhůru na LinkedIn!