12 Kvě Proč si personalista najímá agenturu?
Většina firem si nemusí být zcela vědoma všech výhod využití služeb personální společnosti. Jde především o úspory nákladů, flexibilitu pracovní síly, rychlejší přístup ke špičkovým talentům a méně administrativní práce.
Najmout, či nenajmout? Pojďme prozkoumat přínosy spolupráce s personální agenturou v okamžiku, kdy hledáte nové tváře.
1. Odbornost
Personální agentury mají vysokou odbornou úroveň, neboť se specializují čistě na nábor a výběr zaměstnanců. Naproti tomu interní HR se věnuje širšímu okruhu povinností včetně školení, tréninků, příprav rozvojových plánů, administrativy, docházky a tak reálně nemohou pronikat do hloubky náboru, jako konzultanti personální agentury. Výhodou spolupráce je, že interní HR tak získá od personálních agentur velmi cenné aktuální informace o trhu práce a o vnímání jejich značky.
Personální agentury vedou desítky až stovky pohovorů měsíčně a nejen, že znají osvědčené náborové postupy a mají slušné know-how, ale drží krok s aktuálními trendy, sledují míru motivovanosti kandidátů, ví, co je baví a naplňuje. Dokáží tak poskytnout skutečně kvalifikované kandidáty a zároveň je i velmi dobře motivovat. A pokud se jedná o úzce oborově zaměřené agentury například na marketing, IT či finance, jsou schopni najít ve skutečně krátkém čase kvalitního uchazeče s danou odborností.
2. Náklady a čas
Jeden z nejrozšířenějších mýtů o personálních agenturách tvrdí, že jsou příliš drahé. Opak je ale pravdou, protože v dlouhodobém horizontu díky pomoci personální agentury můžete vaší společnosti ušetřit nemalé peníze. Velké talenty se totiž hledají obtížně, což je časově náročné pro HR, kteří musí posuzovat žádosti, vyhodnocovat životopisy a pohovory, vyjednávat platové podmínky, to vše při zachování svých každodenních pracovních povinností. Personální agentury usnadní HR oddělení práci tím, že připraví předvýběr kandidátů se zpětnou vazbou, doporučením a zhodnocením jejich silných a slabých stránek. Personalisté se tak vyhnou zbytečným schůzkám s nevhodnými kandidáty a setkají se pouze s okruhem těch, kteří jsou konzultantem personální agentury vybráni jako nejvhodnější.
Kromě toho se mnohé personální agentury specializují na agenturní zaměstnávání. Pokud firma potřebuje dočasně více pomocných sil po dobu dovolených, velkých zakázek, tendrů či nemocí, personální agentura má kandidáty, které jsou k dispozici v co nejkratší době. To může pomoci zmírnit zátěž stávajících zaměstnanců a ušetří starosti s papírováním, které spadá pod personální agenturu. Ta je vlastně v roli zaměstnavatele a přebírá veškerou zodpovědnost.
3. Síť
Personální agentury můžou mít širší síť potenciálních dostupných kandidátů než interní HR. Navíc ji neustále rozšiřují. Mezi potenciálními kandidáty se dokáží rychle orientovat a v krátkém čase vám také doporučit.
Před zahájením spolupráce je velmi důležité vybrat personální agenturu, která je prověřená. Například dodržuje tzv. Zlaté standardy HR služeb Asociace poskytovatelů personálních služeb. Členové asociace poskytují svým zákazníkům vysokou kvalitu nabízených služeb v pracovněprávní oblasti a přistoupily k Etickému kodexu Asociace. Členství je prvním garantem kvality.
O dobrých i špatných personálních agenturách se mezi firmami hovoří, dejte tedy na reference, doporučení firem ve svém odvětví, ptejte se, ověřujte. Zkontrolujte i pracovní portály, najděte pozice, které vás zajímají, a ověřte, jak personální agentura komunikuje podobné pozice. Jsou jejich inzeráty jasné a dobře napsané? Podívejte se na webové stránky agentury, na další jejich profily: sociální média, LinkedIn.
A ještě jeden z receptů na úspěch: personalista uvnitř firmy a agentura si musí lidsky „sednout“. Pokud jsou podmínky spolupráce přínosné pro oba, je takové partnerství skutečnou výhrou. Ušetří čas i peníze a frustrace z pohovorů a výběrových řízení jsou pryč!
Připravil: tým personální agentury Synergie